Cruisin' the east coast...

26 juli 2017 - Rockhampton, Australië

Hervey Bay is ons wat tegengevallen. We vonden de plaats weinig sfeer hebben. De stranden had niet de allure en aantrekkingskracht die we van de dagen daarvoor kenden. Wellicht heeft dit te maken met de last die zij met Cyclone Debbie hebben ondervonden. Ze waren nogal druk met de stranden op te spuiten en het water was troebel en had niet dat mooie blauwe kleur die wij inmiddels gewend waren.
Daarnaast vonden we onze nieuwe camping ook minder sfeervol t.o.v. Dicky Beach, mede omdat er alleen pensionadas waren, die van stilte houden en om 18 uur ook weer naar binnen vertrokken. Dit is kennelijk de tijd van het jaar wanneer heel Victoria en een deel van South Australia naar het noorden reist om de 'koude' winter te overbruggen. Ze noemen het ook wel 'de grijze golf'.
Wij wilden 1 dag op walvisjacht en 1 dag naar Fraser Island. Helaas konden we Fraser niet meer doen omdat we geen slaapplaats hadden voor een 3e nacht en vrij kamperen hier niet wordt aanbevolen. We hadden ons in bochten moeten wringen om dit georganiseerd te krijgen en dat vonden wij het niet waard aangezien Moreton Island evengoed een zandeiland is waar bomen op groeien. Dat Fraser nog een stuk groter is, dan geloofden we wel.

's Morgens zijn we rond 07.30 uur door een busje opgehaald voor de whalewatch tour met Whalesong, een kleinschalig organisatie met een persoonlijke touch. Binnen een half uur na vertrek zagen we al een drietal juvenile whales die lekker aan het spetteren waren op zo'n 50-60 meter afstand. De motor van de boot werd uitgezet en we hebben een poos naar deze machtige dieren gekeken. Net toen onze kapitein verder wilde varen om nog verder op onderzoek uit te gaan bedachten deze drietal ons te verrassen door naar ons bootje toe te zwemmen. 1 deed een breach op geen 5 meter afstand van de boot. Kennelijk hebben ze dit niet vaak van zo dichtbij meegemaakt.
Daarna hebben ze alle drie ons grondig onderzocht en bekeken door naar boven te komen en een draai te maken. Letterlijk oog in oog gestaan met deze geweldige wezens en wat een prachtige ogen hebben ze! Toen ze zelf vertrokken in een andere richting, zijn wij ook weer verder gaan varen. Kort daarna werden we begroet door een aantal dolfijnen die graag even wilden 'spelen' en meeliften. Ook zij hebben ons even goed onderzocht door op hun zij te zwemmen en weer bij te draaien. Eigenlijk werden we de grootste deel van de ochtend verder vergezeld door een 3tal soorten dolfijnen en was het een komen en gaan van bezoekjes. Erg leuk! We hebben nog volwassen walvissen gezien op een groter afstand. Zij waren echter aan het rusten, weinig actie en geen interesse in ons. Verder nog een zeeslang kunnen spotten en een dugong, die ook weer snel de diepte indook.
De rest van de dag waren we erg onder de indruk van deze belevenissen en hebben niets meer ondernomen. Wat was dat een heerlijke dag!
De komende dagen moeten we kilometers maken om in de buurt van de Whitsundays te komen. Omdat we tot nu toe toch wel wat moeite ondervinden om overnachtingen te boeken, ben ik begonnen met 4 nachten Whitsundays vanaf de 28e en heb van daaruit teruggerekend :o) (ook dat is een manier.... haha..)
Vandaag dus onze eerste stop in Rockhampton. We zijn onderweg gestopt in Gin Gin. De townships langs de highway zijn grappig en pittoresk. Per toeval kwamen we bij een café terecht op zoek naar een cappuccino. Het zag er typisch Australisch uit... niet perse mooi, gewoon praktisch. De toonbank stond vol met verschillende soorten pies. Niets is meer Australisch dan een goede meatpie. Ik heb Jelle aangespoord om er een te proberen (ik had al gezien dat ze prijzen gewonnen hadden met hun pie). Het was zo goed bevallen dat we er nog 2 hebben gekocht voor het avondeten! GEWELDIG!
Aangekomen in Rockhampton merken we dat het steeds iets tropischer begint te worden. Vanmiddag een plonsje gedaan in het zwembad en dat was het voor ons weer!
Morgen reizen we door naar Mackay, wellicht maken we nog een uitstapje onderweg, dat gaan we zo nog even bekijken.
De dag daarna door naar de Whitsundays waar we weer een aantal dagen op adem kunnen komen.
Foto's en filmpjes worden zo weer toegevoegd.
We horen dat het steeds veel regent in ons kikkerlandje... dat is niet leuk om te horen voor de thuisblijvers onder ons. Hopelijk knapt het de komende dagen weer wat op!

1. Pa de Jongh:
    26 juli 2017
    Geweldig die walvissen en de scenery. Goed weer en genoeg zon zo te zien.
  2. Jo, Peter en Wes:
    26 juli 2017
    Hey Lieverds,
    Het is allemaal fantastisch om te lezen maar jullie maken het echt allemaal mee
    Zo fijn om te lezen dat jullie genieten en een aantal dingen te herkennen uit onze eigen reis naar Australia van veel te lang geleden....
    Vanuit hier volgen wij jullie op de voet

Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende update

Liefs

Jo, Peter en Wes
  3. Anton:
    28 juli 2017
    Zo, ik ben helemaal bij. Geweldig. Eén en al herkenning. Ik ben vanuit Sidney begonnen maar heb veel van jullie plekjes ook gedaan. Zelfs Australia Zoo. Alleen reden wij met een grote staioncar en sliepen wij steeds in motelleties en af en toe een resort.
  4. Anya:
    28 juli 2017
    Heerlijk om zo mee te kunnen genieten!
    Veel plezier weer.