Cairns

8 augustus 2017 - Cairns, Australië

Pff, ineens zijn we alweer weken verder en zien we dat onze laatste update vanuit Townsville is. Wat een tijd geleden alweer!

Bij aankomst in Cairns hebben we onze camper ingeleverd en de huurauto opgehaald. We waren toch wel een beetje verdrietig om ‘ons huisje’ zomaar weer achter te laten, maar lang blijven hangen in dat gevoel ging echter niet want Nicole (mijn eerste en langste vriendin) was al onderweg vanuit Melbourne met haar gezin om een weekje vakantie te vieren in Cairns.

Wij hadden net genoeg tijd om onze koffers bij onze volgende verblijf af te leveren en het huis ‘spin-vrij’ te maken voordat we terug naar de airport moesten om ze op te halen.

Nicole & Con hebben 2 jongens, Gianni (6) en Alex (4). Abbie vond dit natuurlijk wel te gek en ze hebben gedurende de week alleen maar heel leuk gespeeld met elkaar en samen in 1 kamer gelogeerd, FEEST!

Alex is een aandoenlijk ventje om te zien, maar looks can be deceiving… oh my, wat een kleine draak is dat! Je kunt het soms niet verzinnen en hij doet het! Geniaal, maar af en toe erg vermoeiend vooral voor Nicole & Con! :o)

Zondag hebben we het rustig aangedaan, rondje gewandeld langs de Esplanade en gezwommen bij de lagoon. Abbie en Gianni vonden het fantastisch om te oefenen met snorkelen. Alex hield Nicole en Con vooral bezig met wegrennen zodra ze even niet keken, erg amuserend voor ons om dit op een afstandje te aanschouwen.

Maandag opnieuw rustig opstarten en genieten van de ruimte en spa van ons huis / tuin gevolgd door een prachtige rit door het oerwoud naar de Atherton Tablelands waar we dachten een grot te gaan bezoeken. Dit bleek een winkel en museum te zijn in de vorm van een grot. Een Nederlander is ook begonnen met zijn verzameling en heeft het op een bepaald moment  opengesteld voor het publiek waarbij aanraken specifiek toegestaan is! De kinderen kregen allemaal een helm op en wij een hoofdlampje om door de ‘grot’ te wandelen. Voor de kinderen voelde het alsof ze echt op een ontdekkingsreis waren en voor ons was het mooi om de verzameling te zien. Mocht je er meer over willen lezen dan vind je dat hier: http://www.crystalcaves.com.au/history/

Dinsdag hadden we een tour naar Green Island geboekt. Een dagje strand, snorkelen op het rif en een rit op een glasbodemboot. Voor de hoeveelheid toeristen die op een willekeurige dag worden toegelaten vonden wij de eiland te klein. Helaas zagen wij dit ook terug in de gezondheid van het koraal. Er waren zeker wel mooie plekken te vinden als je wat dieper zwom, maar met eb zagen we een hoop toeristen op het koraal staan waar we kort daarvoor nog zwommen. Gebleekt en daardoor kleurloos. Ik kan het de toeristen niet allemaal kwalijk nemen, de mensen die voor dit eiland zorgen zouden meer toezicht moeten houden op dit fenomeen door bijvoorbeeld de stranden af te sluiten tijdens eb. Dit kost ongetwijfeld te veel geld waardoor ze het niet doen. Ik heb me groen en geel geïrriteerd aan diverse mensen die plukten aan schelpen, zeesterren e.d. Wij komen op bezoek bij deze mooie dieren om ze te kunnen bewonderen in hun eigen leefomgeving en op deze manier is het een ware invasie van monsters die de boel komen verstieren. Dit is natuurlijk min of meer mijn zwart witte versie en uiteindelijk hebben we toch wel erg kunnen genieten van een hoop mooie vissen, zeeschildpadden en koralen. We hebben een prachtige schelp gevonden die nog geen 10 minuten nadat we het fotografeerden door iemand is meegenomen als souvenir (boze emoticon).

Ik heb de persoon in kwestie aangesproken en in eerste instantie leek het erop dat hij het zou laten liggen, maar hij liet uiteindelijk zijn dochter van Abbie’s leeftijd het oppakken en meenemen. Ik heb er een melding van gemaakt bij het personeel van de duikwinkel en zij zouden het opvolgen. Ik verwacht niet dat dit is gebeurd en is dit een fenomeen dat meer dan dikwijls aan de orde is hier jammer genoeg. Wat voor voorbeeld is dit aan je kind? Waar haal je het lef vandaan om te denken dat jij daar recht op hebt en er daardoor voor zorgt dat de volgende generatie er niet meer van kan genieten. Ik kookte van binnen!

Jelle en ik hebben de rest van de week getwijfeld of we misschien nog een andere snorkeltour zouden boeken naar de Outerreef waar het beter wordt gehandhaafd en behouden wordt. Uiteindelijk niet meer gedaan… wellicht reden genoeg om nogeens Queensland te bezoeken, wie weet…

Woensdag hadden we de Kuranda Scenic Railway, Rainforest Skyrail en een bezoek aan Tjapukai Aboriginal cultural centre georganiseerd (in 1 pakket). We startten met de historische railway die ons door het woud naar Kuranda bracht, een klein dorpje midden in the rainforest. Onderweg stopten we voor mooie foto’s en kregen onderweg meer te horen over de geschiedenis van deze railway.

In Kuranda hadden we een aantal uur om een hapje te eten en om te snuffelen bij de vele kraampjes en winkeltjes. Erg gemoedelijk, vriendelijk plaatsje. Om 12.30 uur moesten we weer bij de Skyrail zijn om nu via een gondola over de boomtoppen van de rainforest te reizen. Er waren twee stops onderweg waar wij even konden uitstappen en rondlopen in het woud. Wij waren erg gecharmeerd van deze ‘groene’ attractie. Het woud werd hierdoor niet aangetast, je moest op de uitgestippelde paden blijven en kon toch een mooie en goede indruk krijgen van de omgeving, vegetatie en fauna.

Beneden aangekomen konden we direct door naar de naastgelegen Tjapukai centre. We kregen een voorstelling over de Aboriginal culture, gevolgd door een dansvoorstelling, uitleg over bush tucker (eten) en wapens / tools. Daarna mochten we proberen een speer en een boomerang te gooien. Een leuk en interactief programma die Abbie ook erg interessant vond (wellicht mede door haar Aboriginal naam).

Deze dag was genieten, maar ook lang en vermoeiend. We waren het unaniem eens om donderdag vooral niets te plannen en rustig aan te doen. Zo gezegd, zo gedaan.

Vrijdag nog een dagtrip naar Daintree gemaakt waar we op de Daintree River diverse krokodillen, vogels en slangen hebben mogen aanschouwen. Heel imposant om de grote ‘scarface’ van dichtbij te ontmoeten.

Op de terugweg hebben we 4 mile beach in Port Douglas bezocht voor een laatste duik in zee en tot slot een seafood restaurant opgezocht in Palm Cove om onze vakantie af te sluiten.

Het was een mooie week samen met Nicole, maar ook intensief! Nicole en ik hebben heerlijk kunnen bijkletsen en het is mooi om te zien dat de klik blijft, ondanks de afstand! Echt heel waardevol!

Inmiddels waren wij eraan toe om naar Melbourne af te reizen hoewel we geen zin hadden om de kou in te gaan. We waren inmiddels zo gewend aan de tropen dat 24 graden als ‘fris’ werd ervaren.

1. Ido en marijke:
    17 augustus 2017
    Wat zullen jullie genoten hebben van dit heél mooie deel van Australie. Jammer van je ervaring bij het koraalrif. Bij het outerreef zijn ze inderdaad veel milieubewuster hebben wij ervaren, we werden er steeds op attent gemaakt het koraal absoluut niet aan te raken en voorzichtig te zijn in de ondiepe gedeelten. Als niet aussie loop je bovendien kans op een flinke boete bij de douane. Maar wat is het daar mooi en groen hè. Veel watervallen gezien daar. Veel plezier verder in het kouwe Melbourne al zal die kou wel meevallen. Fijne tijd bij je oma en nog veel mooie dagen. Groetjes Marijke en Ido
  2. Pa de Jongh:
    17 augustus 2017
    Toen ik daar was in 1982 om te solliciteren in Cairns, was het koraal op Green Island al door de zeester aangetast. Ik heb wel een dood stukje meegenomen maar had het misschien niet moeten doen.
  3. Roel:
    18 augustus 2017
    Wat een leuk reis verslag na enige tijd van afwezigheid, heb wel mooie foto's op Facebook gezien.
    Jammer en onbegrijpelijk dat mensen zulke riffen niet met rust laten, er zou inderdaad een fikse boete op moeten staan.
    Veel plezier verder, de dagen gaan tellen, jammer voor jullie.
    Groetjes Roel
  4. Anya:
    18 augustus 2017
    Ik heb begrepen dat ze sommige stukken koraalrif opofferen. Daar komen al die stomme toeristen zodat de rest onbeschadigd blijft. Hoop dat t waar is!
  5. Jacqueline schilperoort:
    19 augustus 2017
    Mooi reisverslag met weer heel veel onvergetelijke ervaringen! Super leuk om te lezen dat je vriendschap met Nicole nog zo hecht is ondanks de afstand, speciaal. Snap je mening over het koraal, zo zonde... Op naar Melbourne, have fun :) !!